Klubben grundades 1957

-läs mer här om klubben.

Pimpel fiske

Isfisket är kanske klubbens största arrangemang då det

tycks komma mycket folk till våra större tävlingar som vi håller i

som tex. Nyårsnappet i Snyten, Bergslagsmästerskapet på Åmänningen

Vadssåg, Stora aspen mm. Klubben ordnar även mindre tävlingar

som hålls så fort det finns en lucka i tävlingskalendern.

Mormyskafiske

Fisket med denna metod är klubbens senaste tillskott av tävlingsverksamhet. För närvarande så kommer det endast vara möjligt att delta på ett KM som kommer att hållas redan 2008. För övrigt kan klubben tänkas att anordna tävlingar i denna form om intresset blir starkt på KM tävlingen.

Internationellt mete

Klubben har flertalet tävlingar att erbjuda. En båttävling anordnas under juni månad med utgång från gamla simbadet i Västanfors, detta är en tvåmanna tävling som är mycket populär, vikter mellan 30-50kg, och det kan vara mycket jämt i täten. Stålserien där vi fiskar 5 tävlingar under sommaren, med en final där vi räknar ut vem som har lägst poäng på 3 tävlingar och då står som vinnare. KM brukar hållas på våren eller på hösten beroende på övriga tävlingar, så vi brukar klämma in där det är en lucka. Vi har också en fyrmanna tävling på 8 tim i Hedkärrasjön. Där vi fiskar två man växelvis en timme var, vanligtvis så brukar den hållas i september. För att delta i dessa tävlingar krävs medlemskap i Fafk.

Karpfiske i Melingssjön

Det finns nu möjlighet att fiska karp i Melingssjön helt gratis. Våren 2009 gordes en inplantering av spegelkarp och gräskarp. Det har provfiskats under 2år och det har givit utdelning varje gång. Fisket av karpfisk medför att man hållersig till grundläggande regler som gäller.

1. Fisket sker endast med Rullspö.

2. Hullinglös krok, alternativt klämd krok

3. Håv skall alltid finnas till hands.

4. Avkrokningsmatta som används.

5. Varsamt hantering av fisken, all fisk släpps åter.

Kontaktperson:

Marcus Claussen

Tele:076-2125008

Traditionellt Mete

Metarkulor hålls varje torsdag under sommar halvåret. Vi fiskar alltid i olika vatten, så enklast är att ringa telefonsvararen. Klubben står även för Sarvnappet som går i Fantebosjön varje år i slutet av  maj. En populär tävling med inslag av stor sarv och en eller annan sutare brukar också komma upp. Snytennappet är en annan tävling som dyker upp i början av september. Braxen dominerar denna tävling, vikter mot 10kg är inte ovanligt, även en del aspar har även baggats upp ur ån med höga vikter kring 3kg. sutare förekommer också. Dessa tävlingar kräver inget medlemskap i klubben.

Gösnatta

En tävling som lockar mycket folk är Gösnatta som hålls på stora och lilla Aspen. Priser för största gös, abborre, öring och gädda. Det finns möjlighet att använda rampen vid småbåtshamnen där du även betalar tävlingsavgiften. Tävlingen går av stapeln torsdagen före midsommaraftonen.